יום שבת, 12 בנובמבר 2016

עדות מקומית 2016

התערוכה לצילומי עיתונות במוזיאון

ארץ-ישראל, תל-אביב.

"עדות מקומית" ו-"World Press Photo" זו לצד זו – מבט על אירועי השנה החולפת דרך עדשת טובי צלמי העיתונות מהארץ ומהעולם.
8 דצמבר 2016 – 21 ינואר 2017

מאת:רותה דנינו
התערוכה החשובה והגדולה ביותר בתחומה מציגה את מבחר צילומי העיתונות העולמית "World Press Photo" ואת מיטב צילום העיתונות המקומי - "עדות מקומית". בשתי התערוכות משתתפים טובי הצלמים מהארץ ומהעולם ומציגים בתמונות נבחרות רצף אירועים מהשנה החולפת.

עדות מקומית, תערוכת צילומי העיתונות הישראלית, מעניקה מידי שנה במה למיטב הצילום העיתונאי והתיעודי בישראל ובמהלך 13 שנות קיומה, הצליחה להפוך לאירוע התרבות החשוב והמרכזי בתחום. אוצר התערוכה השנה הוא פרופ' מיכה קירשנר, צלם, אמן ומרצה. קירשנר: "חשיבותה המובהקת של עדות מקומית היא בכינוסם של אמני הצילום, המייצרים סדרות ומקטעים בועטים של מציאות מקומית, שלעתים מעוררים מחלוקת, תוגה וגם התרוממות רוח ומייצגים את רוח המקום. התערוכה השנתית היא סוג של הצהרה חברתית שיש לה אלמנטים היסטוריים וערך מצטבר, מאגר מסונן של ההוויה הישראלית".

כ-6000 תצלומים הוגשו לתחרות השנה, על ידי 270 צלמים. מתוכם נבחרו 250 תצלומים, של 57 צלמות וצלמים על ידי חבר שופטים בלתי תלוי, המורכב מאנשי מקצוע מובילים מתחומי הצילום, האוצרות והתקשורת. התערוכה מורכבת  מ-7 קטגוריות: חדשות, טבע וסביבה, דת ואמונה, חברה וקהילה, ספורט, אורבניזם ותרבות וסיפור מצולם. מתוכן, נבחרות תמונת השנה וסדרת השנה.

מתוך אלפי התצלומים שנשלחו נרקמה תמונת התערוכה, שמסכמת את אירועי השנה שחלפה. ביטויי המתחים הפוליטיים והחברתיים שמעצבים החיים בישראל, שמבוטאים באמצעות אירועי "אינתיפדת היחידים" שהחלו בסתיו 2015, קונפליקט הכפרים הלא מוכרים במגזר הבדווי, מורכבות החברה החרדית בישראל, משברים סביבתיים, עובדים זרים ויחסי מגדר ועוד, הם בין הנושאים המרכזיים בתערוכה השנה. יחד איתם מוצגת מניפה של חיי היום יום שכוללת את הישגי ספורט, למשל אולימפידת ריו, חיי תרבות ותמונה של מציאות החיים האנושית שלא זוכים תמיד לחשיפה מלאה באמצעי התקשורת המקובלים.
בצוות השיפוט ישבו השנה שגית זלוף נמיר, צלמת, אמנית ומרצה, ורדי כהנא, צלמת, אוצרת עדות מקומית 2014 – 2015, חנוך מרמרי, מנהל אגף תרבות וחינוך ב"ספרייה הלאומית", עטא עוויסאת, צלם עיתונות, יון פדר עורך ראשי "ידיעות אינטרנט", כנרת פלטי, אוצרת אחראית מוזיאון ארץ-ישראל, חנה שביב, צלמת, אמנית ומרצה, דפנה שלום, צלמת ואוצר התערוכה מיכה קירשנר.

יוזמת ומנהלת התערוכה היא דנה וולפיילר-ללקין.
רשימת הצילומים והזוכים המלאה תפורסם בערב הפתיחה, יום חמישי, 8 בדצמבר 2016.
World Press Photo תערוכת צילומי העיתונות העולמית, מוצגת מידי שנה מאז 1955 בכמאה ערים מרכזיות, זוכה למיליוני מבקרים ברחבי העולם ומהווה כיום את האירוע החשוב, היוקרתי והפופולרי בתחום הצילום העיתונאי בעולם. השנה, הוגשו לתחרות המקדימה כ-83 אלף תצלומים, עבודותיהם של 5,775 צלמים מ-128 מדינות. חבר שופטים בין-לאומי, בחר 200 תצלומים זוכים בקטגוריות השונות, של 42 צלמים וצלמות, המציגים מבט גלובלי חוצה תרבויות וגבולות בנושאים מגוונים, מאירועי 2015.
תמונת השנה לשנת 2015 היא של וורן ריצ'רדסון (אוסטרליה) בה נראה תינוק מועבר דרך פתח בגדר תיל ונמסר לידי פליט סורי, שהצליח לחצות את הגבול מסרביה להונגריה, ליד רוסקה. הונגריה הקשיחה את עמדתה כלפי פליטים המנסים להיכנס למדינה, ובנתה גדר הפרדה לאורך כל גבולה עם סרביה, כדי למנוע חציית הגבול שלא בדרכים רשמיות. פליטים ניסו למצוא דרכים לחצות את הגבול לפני השלמת בניית הגדר. קבוצה זו של פליטים, שמתועדת בצילום, בילתה ארבע שעות בהסתתרות במטע תפוחים בלילה, כשהיא מתחמקת ממשטרת הגבולות, מרוססת בתרסיס פלפל ומנסה למצוא דרך לחצות. פרנסיס קוהן, יו"ר חבר השיפוט ועורכת הצילום של סוכנות " France-Presse" – "חשיבותה של התמונה הזוכה היה ברור לנו כבר מתחילת העבודה. בזכות פשטותה, וגדר התיל שמתועדת בה, יש בה את כל האלמנטים לתיאור סימבולי של מצב הפליטים באירופה ועם זאת, הצילום הוא קלאסי ועל-זמני".

במהלך תקופת הצגת התערוכה יתקיימו במוזיאון אירועים נוספים, שיאפשרו מבט בוחן ומעמיק על חומרי התערוכה ועל עולם הצילום התיעודי בארץ ובעולם: שיח גלריה עם אוצר התערוכה, ימי עיון בהשתתפות צלמים זוכים, פאנל בנושא צילום אייקוני בשיתוף אוניברסיטת ת"א ועוד. פרטים מדויקים ניתן לקבל באתר האינטרנט של "עדות מקומית", בדף הבית של מוזיאון ארץ-ישראל, תל-אביב וכן בדף הפייסבוק של "עדות מקומית-התערוכה לתצלומי עיתונות ותיעוד".
שותפים ותומכים בתערוכה: ynet, עיריית תל אביב, אופק צילומי אוויר, חברותSamsung  ו-Canon.

התערוכה תיפתח ב 8.12.2016 ותוצג עד 21.1.2017 במוזיאון ארץ-ישראל, תל-אביב
רח' חיים לבנון 2, רמת אביב. טל': 03-6415244.
שעות הפתיחה: ראשון – רביעי, שבת 16:00-10:00, שישי  14:00-10:, חמישי 10:00-20:00
כרטיסים: מבוגר – 52 ₪, תושב תל-אביב - 42 ₪, גמלאי – 26 ₪, ילדים – חינם עד גיל 18
בהמשך יפורסם מידע בנוגע לשעות פתיחה מיוחדות לתערוכה וסיורים מודרכים בה.
צילומים יחצ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה