יום שבת, 29 באוקטובר 2016

או לה לה
פסטיבל הקומדיות הצרפתיות
יפתח ב- 14 בנובמבר עם הקומדיה המצליחה
"לחזור לגור עם אמא" בכיכובן של ג'וזיאן בלסקו,
מתילד סנייה ואלכסנדרה לאמי.


מאת:רותה דנינו
הפסטיבל יתקיים בסינמטקים של תל אביב, ירושלים, חיפה, שדרות, חולון, הרצליה, ראש פינה, בית התרבות בסביון, אולם זהר בקרית טבעון, גלובוס מקס אשדוד. הקרנות מיוחדות של מבחר מסרטי הפסטיבל יתקיימו גם בכל רשת יס פלאנט, איילון, ירושלים, חיפה, ראשון לציון ובאר שבע וכן בסינמה סיטי גלילות וקולנוע פארק ברעננה.

בשנה שעברה חלמה קרולין בונה, יוזמת ומפיקת פסטיבל הקולנוע הצרפתי השנתי על פסטיבל נוסף שיתמקד בקומדיות צרפתיות, סרטים חדשים, סרטים מהשנים האחרונות לצד קלאסיקות קומיות. ההצלחה היתה רבה, האולמות בכל הסינמטקים היו מלאים בקהל שבא לצחוק ולהינות ונענה בשמחה לתכנית שהרכבנו עבורו בפסטיבל. והנה שנה וקצת עברו ואנו מציעים תוכנית משעשעת ומשובחת של קומדיות צרפתיות, מרביתן מן השנה האחרונה, חלקן ותיקות יותר ולא נפקד מקומן של הקלאסיקות.

אנו מאחלים לצופינו peace and laugh . בוא להינות איתנו, לצחוק ולהתרגש מקומדיות בשלל סגנונות והעיקר לצאת עם חיוך על הפנים. עם מיטב הקומיקאים של הקולנוע הצרפתי, לואי דה פינס, בורביל, דני בון, ז'ראר דפרדייה, קרין ויאר, ז'אן דוז'רדן, בנואה פולבורד, כריסטיאן קלבייה, ג'מאל דבוז ועוד.

שלושה אורחים יגיעו לכבד את הפסטיבל, במאי סרט הפתיחה אריק לאבן, יוצר הקומדיה המצליחה "בר בי קיו" במאי סרט הנעילה לורן טיראר , שזה לו הביקור הרשמי השלישי בארץ כאורח פסטיבלי קולנוע צרפתיים,  והשחקן במאי סמיר גסמי, שיגיע לכבוד המחווה ליוצרת סולבג אנספה, ועל כך בהמשך.

17 סרטים יוצגו השנה בפסטיבל – כולם בתרגום לעברית ואנגלית, 
להוציא את תכנית הסרטים הקצרים. 


את הפסטיבל תפתח אחת הקומדיות המצליחות ביותר השנה בצרפת "לחזור לגור עם אמא"  שביים אריק לאבן. ג'וזיאן בלסקו, אלכסנדרה לאמי ומתילד סנייה בקומדיה מצחיקה ומרגשת על אישה בשנות הארבעים לחייה הנאלצת לחזור לגור עם אמה, קומדיה על אזור המלחמה המסוכן ביותר בעולם, המשפחה.
אריק לאבן אורח הפסטיבל ביים שש קומדיות מצליחות, ההצלחה הראשונה הבולטת שלו היתה "ברוכים הבאים לשייט", בה הופיע גם הזמר אנריקו מסיאס בתפקיד מאד משעשע, ואחר כך הגיעה ההצלחה הגדולה "עם "בר בי קיו", הן בצרפת והן בישראל.
את הפסטיבל ינעל הסרט "להתאהב מעל לראש" של הבמאי לורן טיראר יוצר סרטי "ניקולא הקטן". בסרט מצחיק ומחמם לב בכיכובם של ז'אן דוז'רדן ("הוא+היא") ווירז'יני אפירה ("נפלאות החושים"). אלכסנדר הוא גבר מצליח, אדריכל מוכשר, עשיר, שרמנטי, מלא קסם אבל הוא גבר בגובה מטר וארבעים.
עבור לורן טיראר זהו אינו הביקור הראשון בישראל. הבמאי מרבה לבקר כאן גם באופן פרטי, ויגיע הפעם לפסטיבל לאירוע הנעילה. טיראר למד קולנוע באוניברסיטת ניו יורק, היה לקטור בחברת וורנר, וכתב מספר שנים בעיתון "סטודיו" עבורו ערך ראיונות עם גדולי הבמאים. ב-2006 ביים את סרטו העליתי הראשון "סיפור חיי" שהוצג גם בארץ, סרטו השני נכתב עם שותפו לכתביה גרגואר וינריון "מולייר", שפתח את פסטיבל הקולנוע הצרפתי ב-2007. שנתיים אחר כך יצרו השניים את "ניקולא הקטן" שגם פתח את פסטיבל הקולנוע הצרפתי ב-2008. כשסרט ההמשך אותו ביים גם "החופשה של ניקולא הקטן" פתח את פסטיבל הקומדיות הראשון בשנה שעברה.
מחווה ליוצרת סולבג אנספה
השחקן והבמאי סמיר גסמי יגיע לפסטיבל לכבוד מחווה מיוחדת שנקיים לזכרה של הבמאית והיוצרת סולבג אנספה. גסמי שיחק בכמה מסרטייה והיה מקורב אליה מאד. 
אנספה בת לאב יהודי ואם איסלנדית. את מרבית חייה חיתה בצרפת, למדה קולנוע בבית הספר הנודע לה פמיס. יצרה סרטים רבים, על האחרון שבהם הוענק לה פרס בפסטיבל קאן, במסגרת השבועיים של הבמאים. במחווה לסרטיה נציג בפסטיבל את שלושת סרטיה האחרונים. כולם קומדיות דרמטיות עדינות ומרגשות.

"אפקט המים" סרטה האחרון. עוסק במורה לשחייה במונטריי, שגבר ממוצא ערבי מתאהב בה ומנסה להתקרב אליה. לישראל מקום של כבוד בסרט זה, דגל ישראל מופיע בצורה בולטת בסט, וגיבור הסרט סמיר מתחזה לנציג הישראלי בכינוס השחייה המתקיים באיסלנד. סרט מחמם לב ומשעשע.

הסרט השני הוא "מלכת מונטריי" סרט בעל מוטיבים ביוגראפיים גם הוא בכיכובו של סמיר גסמי. אגת חוזרת למונטריי ומנסה להתמודד עם מותו של בעלה, אבל אולי היא היתה מצליחה לעשות את זה טוב יותר, לו לא היתה סוחבת לכל מקום את כד האפר שלו.

הסרט השלישי " לולו אישה ערומה" על פי ספרו הגרפי של אטיין דאוודו. קרין ויאר בהופעה מושלמת כאישה נשואה אם לשלושה ילדים שלאחר ראיון עבודה כושל מחליטה לתת לעצמה שלושה ימי חופשה במטרה אחת, להינות לגמרי.

בתחום הקלאסיקה נציג את הסרט שנבחר פעם אחר פעם לסרט האוהב ביותר על הצרפתים "ההרפתקה הגדולה" סרטו של ז'ראר אורי. שנים רבות היה זה הסרט הקופתי ביותר בצרפת, עד שהגיעו "ברוכים הבאים לצפון" ו"מחוברים לחיים" והורידו אותו למקום השלישי המכובד, אבל הקומדיה המצחיקה עם לואי דה פינס ובורביל עדיין נחשבת לאהובה ביותר על הצרפתים. הסרט משנת 1966 חוזר לימי המלחמה, מטוס קרב בריטי מופל מעל פריז ושלושת טייסיו מנסים בכל דרך להגיע מעבר לגבול ולהימלט מן הנאצים במרדף מצחיק עד דמעות. השנה ב- 14 ביולי, יום הבסטיליה, יצא עותק דיגיטלי משוחזר של הסרט ואותו נציג בפסטיבל. בשנות השישים הסרט הופץ בישראל תחת השם "האנגלים באים, האנגלים באים".

בשנת 2002 יצר אלן שבה את "אסטריקס ואובליקס, המשימה קליאופטרה" הסרט המצחיק ביותר בסדרה. ז'ראר דפרדייה, כריסטיאן קלבייה, מוניקה בלוצ'י ועוד נוטלים חלק בסרט המשעשע.

מבין הסרטים העכשוויים שנציג
"לאמץ אלמן" בכיכובו של אנדרה דוסלייה, סרט  שזכה להצלחה רבה השנה בצרפת, חבורת צעירים שוכרת חדרים בביתו של אלמן נרגן שבכלל לא תכנן לחיות בגילו עם שותפים.

"ברוכים הבאים למרלי גומון" – המבוסס על סיפור אמיתי, רופא צעיר שחור עור מקונגו/ זאיר שסיים את לימודיו בצרפת ב- 1975 מקבל הצעה להיות רופא כפרי בכפר ליד פריז, אבל כשהוא  מגיע עם משפחתו לכפר תושביו בהלם, והרופא נאבק כדי להתקבל על ידי בני המקום.

"סיגריות ושוקו חם" סרטה של סופי ריין, דניס נאבק לגדל את שתי בנותיו לבד, עד היום בו הוא שוכח אחת מהם בבית הספר ולתמונה נכנסת עובדת סוציאלית.

"קמצן" – הסרט החדש בכיכובו של דני בון, שכבר בשבוע הראשון שלו, ממש בימים אלו  הסתמן כאחד הלהיטים הגדולים של השנה בצרפת.  

"לולו" – שיתוף הפעולה בין דני בון לז'ולי דלפי הניב קומדיה שנונה, על גבר המנסה לנהל רומן עם אישה כשבנה המתבגר יעשה הכל כדי לטרפד את המפגש הזה שיקח ממנו, לדעתו את אמו האהובה. קרין ויאר וונסן לקוסט מצטרפים לחגיגה הקומית.

"ז'קלין" – אחת ההצלחות המפתיעות בקולנוע הצרפתי השנה, סרטו של מחמוד חמידי, פתח מגדל את הפרה שלו ז'קלין בכפר קטן באלג'יר, ומקווה להביא אותה ליריד חקלאי בפריז. אם יתקבל הוא נשבע שיצעד עם ז'קלין, ממרסי ועד לפריז. קומדיה מרגשת ואנושית על אהבת אדם.

"סיינט אמור" – בכיכובם של ז'ראר דפרדייה, בנואה פולבורד וונסן לקוסט, גם היא מתרחש בעיצומו של יריד חקלאי וזכה להצלחה רבה בצרפת.

קומדיה עם הומור מיוחד במינו, "תשעה חודשים" סרטו של השחקן/במאי אלבר דופונטל, הסרט היה להיט ענק בצרפת וזיכה את דופונטל בפרס הסזאר לתסריט ואת סנדרין קיברלן בפרס השחקנית. קומדיה שחורה ומצחיקה מאד עם הופעות אורח של גדולי הקומיקאים. הסרט זכה להצלחה כשהוצג בפסטיבל הקולנוע הצרפתי לפני שנתיים וזו הזדמנות נוספת לצחוק איתו.

ואיך אפשר בלי קומדיה רומנטית צרפתית כמיטב המסורת, סופי מרסו וגד אלמלה ימלאו את ליבכם ויגרמו לכם להתאהב בהם בקומדיה הרומנטית "האושר הוא סיפור לשניים".

כמו כן תוצג תכנית  של ארבעה סרטים קצרים, בהם סרט של יוצר "אמלי" ז'אן פייר ז'נה, סרט נוסף שיצר הצלם והבמאי ז'יל פורט, וסרט קצר שיצר אורח הפסטיבל השחקן סמיר גסמי.
צילום יחצ



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה