יום שבת, 25 במרץ 2017

מדע בכל מקום:
שבוע החינוך המדעי השלישי ביוזמת מכון דוידסון למדע יוצא לדרך בשבוע הבא
מאת:רותה דנינו
דן שכטמן במפגש מקוון עם תלמידים, תצפית אסטרונומית לקהל הרחב וטורניר בינלאומי לפריצת כספות פיזיקליות –
שבוע החינוך המדעי 2017 של מכון דוידסון יוצא לדרך
שבוע החינוך המדעי של מכון דוידסון יוצא לדרך בפעם ה-3 מיום ראשון (26.3) ועד יום שישי (31.3). במהלך השבוע יערכו עשרות פעילויות במקביל וביניהן טורניר הכספות הבינלאומי בו ישתתפו עשרות תלמידים מהארץ ומהעולם ויתחרו על המקום הראשון בבנייה ובפריצת כספות. בנוסף, פרופ' דן שכטמן, זוכה פרס נובל לכימיה, יערוך מפגש מקוון בשידור חי עם תלמידים מכל הארץ, יערכו הרצאות של מדענים בפאבים ובתי קפה בכל הארץ, מיניבוס המדע יסייר ברחבי ישראל עם מדעני מכון דוידסון ויעצור בנקודות שונות להדגמות, יערכו הפעלות ויצירות בנושאי מדע ויתקיימו עוד עשרות פעילויות בארץ ובמכון דוידסון לחינוך מדעי.

שבוע החינוך המדעי לשנת 2017 יערך זו הפעם השלישית, על מנת לחבר את הציבור הרחב למדע מעבר לגבולות האקדמיה, לעודד את החשיפה של המדע שבחיי היום יום לילדים, נוער ומבוגרים ולהעלות למודעות את החשיבות בחינוך מדעי לכלל האוכלוסייה.  השבוע מאגד גופים רבים שהחינוך המדעי מצוי בליבת עשייתם המקיימים פעילויות שפונות לכלל האוכלוסייה ובכל הארץ. במהלך השבוע תתקיימנה עשרות פעילויות ואירועים ייחודיים, מרביתם בחינם, לבני נוער, משפחות, מבוגרים, תלמידים ומורים, ביניהם:

פרופ' דן שכטמן ישוחח עם תלמידי ישראל
 במפגש מקוון:
מפגש ייחודי ומקוון  בשידור חי מהפייסבוק של מכון דוידסון .  פרופ' דן שכטמן, זוכה פרס נובל לכימיה, יספר על מדע, השראה, כימיה, מחזוריות וגבישים מיוחדים. פרופ' שכטמן יספר על הדרך אותה עבר במחקר שלו, יאפשר הצצה אל עולם הקוואזי-גבישים, ויענה על שאלות של צופים ותלמידים
טורניר פריצת הכספות הבינלאומי:
עשרות בני נוער מהארץ ומהעולם יתחרו בפיצוח מנגנוני נעילה של כספות, דרך עקרונות מדעיים מקוריים. ביום התחרות, יציגו הצוותים את המנגנונים שבנו וינסו לפרוץ את הכספות של הצוותים האחרים. משתתפי הטורניר הם תלמידי כיתות י"ב מבתי ספר בארץ ובחו"ל הלומדים פיסיקה ברמה מוגברת. במדינות השונות מתקיים טורניר מקדים והצוותים הזוכים  עלו לטורניר הבינלאומי שיתקיים ב- 29-28 במרץ (ימים ג'-ד') במכון דוידסון לחינוך מדעי שבמכון ויצמן למדע. הטורניר המקדים הישראלי נערך ב-15.3, אף הוא במכון דוידסון.
ביום שלישי, 29 במרץ 2017 בין השעות 10:00-12:30 יצגו הכספות בתערוכת הכספות הפתוחה לקהל הרחב בה יהיה ניתן לנסות ולפרוץ אותן.
המעבדה הניידת- תכניות העשרה במדע וטכנולוגיה:
מיניבוס המדע של מכון דוידסון יוצא לדרכים, ויכול להגיע גם אליכם! מדעני מכון דוידסון יסתובבו ברחבי ישראל ויעצרו בנקודות נבחרות להדגמות, הפעלות ויצירות בנושאי מדע.
בין הניסויים ההדגמות:
  • לחץ עם הסבר קצר והתנסות: הפרדת כפות מגדבורג, ישיבה על כיסא מסמרים.
  • פעילות בנושא גלים עם הכנת טלפון כוסות וחליל פאן.
  • פעילות בנושא אשליות
  • פעילות בנושא מצבי צבירה עם הדגמות חנקן נוזלי וקרח יבש.
עמותת אופנים מקיימת פעילות ייחודית בבית החולים סורוקה – "רופא ליום אחד":
ילדי המרכז הרפואי סורוקה הופכים לרופאים ליום אחד במסגרת פעילות עמותת אופנים בשבוע החינוך המדעי.  במהלך שבוע החינוך המדעי עמותת אופנים תפעיל פעילות בתחום מדע הרפואה לילדי המרכז הרפואי סורוקה. צוות המדריכים של אופנים יגיע להעביר פעילות מתכנית "רופאים צעירים" במהלכה הילדים יתנסו בפעילות חווייתית ומעשירה ויהפכו בעצמם לרופאים ליום אחד.  במסגרת הפעילות ילמדו הילדים מה עושים הרופאים עם המשכת? כיצד פועל הלב? מה זה בדיוק דימות? כיצד לקרוא צילום רנטגן? כיצד לטפל בשבר?
הכנס הארצי ה-13 לעבודות גמר במדעים
כנס מדעי בו תלמידים יציגו את עבודותיהם החדשניות ויתרשמו מעבודות של תלמידים אחרים בני גילם, בדומה לעבודת חוקרים בכנסים בארץ ובחו"ל.
הזוכה במקום הראשון יישלח לסמינר מדענים צעירים שייערך בשטוקהולם בדצמבר 2017, וייקח חלק באירועי פרס נובל.
הכנס יערך ביום שני, 27 במרץ, בין השעות 16:00-20:00 באולם הברווז, מכון דוידסון לחינוך מדעי במכון ויצמן למדע. האירוע בחינם ופתוח לקהל הרחב
פעילויות נוספות:
ניסוי רעש ברחבי מדינת ישראל בו יגלו מה הם האזורים השקטים ביותר במדינתנו, תצפית אסטרונומית בהרי ירושלים, מפגשי "קפה מדע" עם מדענים בערים שונות ברחבי הארץ, תחרויות על המצאות מדעיות לפתרון בעיות בקהילה, ימי פעילות חקלאית, ימי כיף מדעיים בנושאים שונים ביניהם הקשר בין מדע במשטרה, במכבי האש וברובוטים (בדרום הארץ), מפגש השראה והעשרה מדעית (במרכז הארץ), תערוכת המוח (כרמיאל – צפון הארץ) ועוד רבים.

ד"ר יוסי אלרן, מ"מ מנכ"ל מכון דוידסון לחינוך מדעי : "מכון דוידסון לחינוך מדעי מוביל זו השנה השלישית את שבוע החינוך המדעי ברחבי הארץ, כחלק מהחזון לעודד תלמידים ללמוד מקצועות מדעיים, לקדם את המצוינות בחינוך המדעי בישראל ולהנגיש מדע לכלל הציבור. אנו שמחים מאוד לקיים שותפות מוצלחת עם הגופים הרבים שנרתמו לשבוע זה, כל אחד בתחומו, ואנחנו מזמינים את הציבור להפעיל את הדמיון ולצאת להרפתקה מדעית ומהנה".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה