יום רביעי, 31 באוגוסט 2016




"אנחנו מטפלים בחמאס בכפפות משי וזה דבר חמור 

מאוד. לא יכול להיות שמדינת ישראל לא תפעיל לחץ על 

חמאס להשבת גופות הדר גולדין ואורן שאול"


אלוף (מיל.) גדי שמני אמר

"הבאנו את הכיבוש לרמה של אמנות. אנחנו אלופי העולם בכיבוש. 

הייתי אלוף פיקוד המרכז. אלוף הכיבוש. ואני שואל את עצמנו, זה מה 

שאנחנו רוצים להיות?

כל צעד שאנו עושים צריך להיגזר מראיית המטרה האסטרטגית – 

היפרדות מהפלסטינים"

"אנחנו מטפלים בחמאס בכפפות משי וזה דבר חמור מאוד.  לא יכול להיות שמדינת ישראל לא תפעיל לחץ על חמאס להשבת גופות הדר גולדין ואורן שאול"

המכון למדיניות ואסטרטגיה (IPS) במרכז הבינתחומי הרצליה ו"מפקדים למען בטחון ישראל" המונה למעלה מ-200 מפקדים בכירים לשעבר מצה"ל, שב"כ, מוסד ומשטרת ישראל, קיימו ערב עיון בנושא: "הסדרי ביטחון אלטרנטיביים לישראל".השתתפו אלוף (מיל.) אמנון רשף, לשעבר מפקד גייסות השריון, יו"ר "מפקדים למען ביטחון ישראל"; תכנית "ביטחון תחילה"; אלוף (מיל.) גדי שמני, לשעבר אלוף פיקוד מרכז; אלוף (מיל.) איתן דנגוט, לשעבר מתאם הפעולות בשטחים; תא"ל (מיל.) רחל דולב, חברת ועדת ההיגוי, "מפקדים למען ביטחון ישראל"; אלוף (מיל.) יעקב עמידרור, לשעבר ראש המטה לביטחון לאומי. את הפאנלהנחתה העיתונאיתטלי ליפקין-שחק,"צ.

יו"ר תנועת מפקדים למען ביטחון ישראל", האלוף (מיל.) אמנון רשף, לשעבר מפקד גייסות השריון התייחס בדבריו לתכנית "ביטחון תחילה", ואמר: על ישראל לצאת בהצהרות ברורות, על מחויבותה לפתרון הסכסוך על בסיס שתי מדינות לשני עמים. עליה להודיע שלישראל אין תביעות מדיניות לשטחים שממזרח לגדר ושיחזיקו בה עד הגעה להסדר קבע. כל מי שמדבר על סטטוס קוו, מדבר על אשליה בלבד, הסטטוס קוו לא קיים, יש הידרדרות שהולכת ונמשכת. יש הטוענים כי כבר היום המצב בלתי הפיך, אבל אנחנו חושבים אחרת. מאחר ואין סטטוס קוו אלא רק הידרדרות, יש לצאת בתכנית ללא שום תלות בקיומו של פרטנר פלסטיני.
"תכנית "ביטחון תחילה" שנבנתה במשך מספר חודשים על ידי חברי "מפקדים למען ביטחון ישראל" הינה תכנית ביניים, שבאה לענות על צרכי השעה עד שנגיע למצב שנוכל לדבר על הסדרי קבע.

הנחות היסוד לתכנית הן שאין כיום היתכנות להסדר קבע, הצדדים לא בשלים, אחרי ניסיון רב שנים במבצעים כאלה ואחרים – לא ניתן להדביר את הטרור באמצעות כוח בלבד. הפתרון צריך להיות שילוב של פתרונות מדיניים וביטחוניים.

המציאות מחייבת את המשך השליטה הביטחונית של צה"ל בגדה המערבית עד להשגת הסדר קבע.

בהתייחסו לגדר הביטחון אמר רשף: "עד היום נבנו רק 60% מהגדר. כל היתר, זה שטח פרוץ. חייבים לתת לזה פתרון. עלינו לעקור את תופעת השב"חים ולתת היתרי עבודה למי שעומד בתנאים".

בהתייחסו לרצועת עזה אמר רשף: "המצב כיום בעזה חמור יותר מהמצב ערב צוק איתן. גם שם, עלינו לשפר את המצב, אחרת זה יתפוצץ לנו בפרצוף. יש לאפשר להם מוצא לים תוך שמירה על כל הסדרי הביטחון שידרשו".

אלוף (מיל.) גדי שמני, לשעבר אלוף פיקוד מרכז, אמר: הבאנו את הכיבוש לרמה של אמנות. אנחנו אלופי העולם בכיבוש. הייתי אלוף פיקוד המרכז. אלוף הכיבוש. ואני שואל את עצמנו, זה מה שאנחנו רוצים להיות?ישראל לא תסכים לעולם להסדר שלא נותן מענה לדרישות הביטחון שלה. הפלסטינים לא יקבלו את המשך הכיבוש האינסופי הישראלי. הפתרון היחיד המקובל הוא היפרדות בהסכם מהפלסטינים. מדינות האזור בשלות ומעוניינות בקיום יחסים מלאים, אך לא יעשו זאת כל עוד הסוגיה הפלסטינית לא פתורה באופן שיניח את דעתן. על ישראל להשפיע על המערכת האזורית דרך קשרים עם מדינות שונות ויחסיה עם ארה"ב.

ישראל היא המדינה החזקה באזור ומרתיעה את השכנים והאויבים. ישראל יכולה וחייבת לקחת סיכונים מחושבים כדי לשפר את מצבה האסטרטגי בניגוד למדיניות מזעור הנזקים של השנים האחרונות.

בהתייחסו לרצועת עזה אמר שמני כי "עזה היא סוגיה מורכבת. הדרך להצטרפות עזה למתווה רחוקה ומותנית בקבלת תנאים שחמאס לא יהיה מוכן להם בטווח הנראה לעין. גם לאחר פירוק חמאס מנשקו, יחלפו שנים עד שנוכל להרשות לעצמנו מעבר חופשי בין עזה לגדה. ברמה האסטרטגית יש לראות את חמאס כחלק מהפתרון. למרות שכרגע הוא חלק מהבעיה. צריך לחתור לזה. צריך להפעיל לחץ על עזה ולעשות כל מה שצריך כדי שלא יהיה משבר הומניטרי ותו לא. אחרת אין מצב לשינוי.

שמני התייחס להשבת גופות החיילים הדר גולדין ואורון שאול: לא יכול שישראל לא תפעיל לחץ על חמאס. אנחנו מטפלים בנושא בכפפות של משי. חמאס מרתיע ואנחנו מורתעים וזה חמור מאוד.

העיסוק הצה"לי בשליטה על אוכלוסייה של 2.5 מיליון אזרחים מסיטה את צה"ל מהפעילות העיקרית שלו. צה"ל מתקשה להיערך לאיומים שעליו להתמודד עימם. הצבא מאבד מהערכיות ומהכושר שלו והופך לשק חבטות של פוליטיקאים.

התכנית רואה את היעד האסטרטגי שהוא היפרדות מהפלסטינים וגוזרת אחורה את מה שיש לעשות עכשיו. השאלה היא אם יהיו היכולת והכוח הפוליטי והמנהיגות. אנחנו בבעיה קשה.

מצבנו היום הרבה יותר טוב מזה שהיה יכול להיות אם היינו נשארים בעזה. הנסיגה מלבנון היא טראומה. נוצר אז מצב שחיזבאללה מרתיע ואנחנו מורתעים. אהוד ברק לא הגיב לחטיפת החיילים מה שהוביל לאינתפיאדה השנייה ולמלחמת לבנון שנייה. זה יושב בתודעה הישראלית. בואו לא נשלה את עצמנו – אי אפשר למשוך את המצב כיום לאורך זמן. המחשבה שניצור ציר עוקף פלסטינים ונדבר עם מדינות האזור היא פשוט חוסר הבנה של המערכת."

אלוף (מיל.) יעקב עמידרור, לשעבר ראש המטה לביטחון לאומי, הביע התנגדות לתכנית ביטחון תחילה.
עמידרור התייחס לדבריו של  גדי שמני לפיהםמצבה של ישראל קשה ואמר "אין דבר רחוק יותר מהמציאות. זה פשוט לא נכון. אני לא אומר שאין לנו בעיה אבל צריך לתחם אותה. יש לנו בעיה עם נושא ההתנחלויות מול ארה"ב ובחלק ממדינות אירופה. לומר שמצבנו המדיני חמור, לא קשור למצב האמיתי של מדינת ישראל. לא חלה שחיקה במצבה של ישראל, חלה הטבה".

בהתייחסו לתכנית "ביטחון תחילה" אמר עמידרור: "הבעיה העיקרית היא לא הכיבוש אלא ההתנחלויות. מאחר והתכנית אומרת שאפשר לבנות בגושים אז היא לא תפתור את הבעיה עם האמריקאים".

אני חולק על ההערכה שזה יביא להרגעת השטח. האמונה שהמהלך הזה יביא להרגעת השטח היא אמונה שאין לה על מה להתבסס. כתוב בתכנית שישראל עומדת בפני איום קיומי פנימי. זה לא נכון, לא מדויק ולא עומד לקרות."

בהתייחסו למשא ומתן המדיני אמר עמידרור: האמריקאים יודעים שב-2014 ראש ממשלת ישראל הסכים להיכנס למו"מ עם אבו מאזן על בסיס ההצעה האמריקאית, שהוצגה לאבו מאזן ועד היום לא החזיר תשובה. לכן הבעיה אינה הכיבוש, כי אנחנו הסכמנו להיכנס למו"מ והפלסטינים לא.

תנועת "מפקדים למען בטחון ישראל" היא תנועה לא מפלגתית של בכירי מערכת הביטחון בדימוס המונה 226 מפקדים בכירים לשעבר מצה"ל, שב"כ, מוסד ומשטרת ישראל. מאז הקמתה, עוסקים צוותים של חברי התנועה, תוך התייעצות עם מקביליהם בעולם הערבי והמערבי, בגיבוש יוזמות ביטחוניות-מדיניות אותן מציגה התנועה בימים אלה הן למקבלי ההחלטות והן לציבור הישראלי.  לאחרונה פרסמה תנועת המפקדים את תכנית "ביטחון  תחילה" מתווה דרך ליציאה מהמבוי הסתום בו נמצאת ישראל ולשיפור במצבה הביטחוני-מדיני הגורסת כי רק פעולה משולבת – ביטחונית, אזרחית-כלכלית ומדינית, בגדה המערבית, בירושלים ובעזה – יכולה להביא לשיפור משמעותי ובר-קיימא בביטחון ישראל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה