יום רביעי, 14 בספטמבר 2016


הממונה על המלחמה בטרור באיחוד האירופי "האמריקאים לא חשבו שמטוס יכול לשמש כלי נשק, בדיוק כמו שאנחנו לא האמנו שמשאית 
יכולה לשמש ככזה"

נשיא ועדת החקירה למתקפות הטרור בצרפת "חוסר 

התיאום ושיתוף הפעולה הלקוי בין גופי הביון איפשרו 

לטרוריסטים לבצע הפיגועים"

הדברים נאמרו בכנס הבינלאומי ה-16 של המכון למדיניות נגד טרור (ICT) בבינתחומי הרצליה.
מאת:רותה דנינו
ז'יל דה קרחוב, הממונה על המלחמה בטרור באיחוד האירופי נשא דברים בכנס הבינלאומי של המכון למדיניות נגד טרור בבינתחומי, ואמר "האיום עימו אנו מתמודדים הוא מאוד גבוה, אולי הגבוה ביותר מזה 20 שנה.
ישנו מספר גבוה של לוחמים ששבים מסוריה לאירופה, סדר גודל של למעלה מ- 5000 איש. במתקפות האחרונות באירופה, ניתן לראות שהתוקפים פעלו במסגרת רשתות ברורות. חלק מהמעורבים היו אחראים על הלוגיסטיקה ואילו אחרים על ביצוע המתקפה עצמה.

שירותי הביטחון נאלצים להתמודד עם אתגר משמעותי שהינו איתור ושיבוש מזימות של אנשים שנשלחו על ידי דאעש. רק אתמול בגרמניה נעצרו 3 חשודים עם מסמכים מזויפים הזהים לאלו שהיו למעורבים בפיגועים בפריז. אנחנו מאמינים שישנם כמה תאים רדומים באירופה שרק מחכים לאות בכדי לפעול.
גם לאחר כניסתה לתוקף של אמנת ליסבון, האיחוד האירופי אינו האחראי העיקרי לביטחון באירופה. עיקר הפעילות שלנו עדיין מתבצעת בתמיכת המדינות החברות באיחוד. למרות שאנחנו לא האחראים העיקריים, הציפיות מאיתנו אדירות.

בדומה להמלצות העיקריות של הדו"ח בעקבות אירועי ה-9/11, גם באירופה יש צורך לחבר את הנקודות ולחשוב מחוץ לקופסא. היה כישלון בדמיון, האמריקאים לא חשבו שמטוס יכול לשמש כלי נשק, בדיוק כמו שאנחנו לא האמנו שמשאית יכולה לשמש ככזה, כפי שקרה בניס. האתגר הגדול ביותר באירופה ברמת האיחוד הוא להבטיח שקהיליית המודיעין עובדת בשיתוף פעולה מלא עם גורמי אכיפת החוק.

עלינו לפתח אסלאם אירופאי, על מנת לאפשר למוסלמים לחיות על פי אמונתם בשלווה, בדומה לשאר הדתות. באותה מידה חשובה האינטגרציה של המוסלמים בחברה האירופאית. מוטלת עלינו החובה להשקיע יותר משאבים בתחומים אלו.

בכדי להתמודד עם הלוחמים ששבים מהקרבות בסוריה

 ובעיראק, עלינו לפתח מדיניות משותפת, כדי לא לחזור

 על הטעויות שנעשו לאחר הנסיגה הסובייטית 

מאפגניסטן, אז המוג'הדין התבסס במדינות שונות 

בעולם.

בנוסף, עלינו לפתח יותר שותפויות עם מדינות הים התיכון. כמו זו שאנחנו מפתחים עם ישראל. בכוונתנו להקים שותפויות עם מצרים, טורקיה - שהשותפות איתה בתחום הזה חשובה במיוחד, ערב הסעודית ועוד. אלה אינם אתגרים קלים, אך נחישותה של אירופה בתחום זה תגבר ותתעצם."

ג'ורג'ס פנק, חבר הפרלמנט הצרפתי ונשיא ועדת החקירה הממלכתית לחקר מתקפות הטרור בצרפת, התייחס למתקפות הטרור בצרפת בינואר ובנובמבר 2015 ואמר "עיקרי המסקנות של הוועדה בראשותי הצביעו על כך שהתיאום בין 19 גופי הביון השונים בצרפת חייב להשתפר ועליהם לעבוד יחד ולחלוק מידע. חוסר התיאום ושיתוף הפעולה הלוקה בחסר הוא שאיפשר לטרוריסטים לבצע הפיגועים. כל הטרוריסטים במתקפות היו מוכרים היטב לשירותי הביון והביטחון בצרפת.

ראשי שירותי המודיעין בצרפת הודו בכנות שהיו כשלים בשת"פ ביניהם. אך היה גם כשל בשת"פ בין מדינות אירופה שכן, לכל מדינה ריבונות על המודיעין שבידיה.
אני נמנה בין אלה שסבורים שעל הדמוקרטיה להתאים עצמה לאיומים שהטרור מציב בפנינו ולהיערך בהתאם. עלינו למצוא את האיזון בין דמוקרטיה לדיקטטורה ולהיות דמוקרטיה שמגנה על עצמה. אחרת זהו סופה של הדמוקרטיה.

כשופט, ברורה לי הפגיעה בחירות האישית הנלווית למעצר מנהלי. אבל לשם ההגנה על חיי אדם ובכדי שלא נאפשר לטרוריסטים להקדים אותנו, אני מאמין שניתן לוותר מעט על החירות האישית ולקיים מעצרים מנהליים. חשוב לי להדגיש שאין לנו שום כוונה להקים גוואנטנמו צרפתי, אין לנו רצון לאפשר מעצרים בלי שיפוט. צרפת לא תעשה זאת לעולם. אנחנו מציעים לאפשר מעצר מינהלי באישורו של שופט כאשר כל המידע הרלוונטי יוצג בפניו, תוך שהמעצר מוגבל בזמן.

הביטחון הינו הסוגיה העיקרית שתעמוד במוקד הבחירות לנשיאות צרפת. עלינו לעשות הכל כדי שהאזרח הצרפתי יחיה בביטחון, תוך שמירה על מרקם החברה בצרפת. ראש הביון הפנימי בצרפת סבור כי אנו על סף עימות אלים בין קבוצות שונות בצרפת. לשיטתו, הבעיה היא שישנם אזרחים רבים המתבלבלים בין מוסלמים שחיים בשקט ובשלווה לבין קיצוניים שרוצים לערער את צרפת ולכפות סדר חברתי חדש. אנו רוצים לשמור על הזהות והחברה הצרפתית כפי שהיא.

הכנס הבינלאומי ה-16 של המכון למדיניות נגד טרור (ICT) מתקיים השנה בסימן 20 שנה להקמת המכון. הכנס מתמקד ב- Unpuzzling Terrorism בסדרת דיונים באתגרי העבר, ההווה והעתיד המאפיינים את המלחמה בטרור. בין מגוון הסוגיות שנידונות בכנס השנה ניתן למצוא את התפתחות איום הג'יהאד הגלובאלי; התמורות בתפקידים שמשחקים ארגונים ועצמאיים בטרור; ניצול המדיה החברתית; האיום שמציב הטרור על מדינת ישראל והעולם הדמוקרטי; דילמות הלוחמה בטרור; ועוד.

צילום עופר עמרם

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה