יום חמישי, 22 ביוני 2017

ראיון עם ד"ר היתאם טאהא, ראש התוכנית לתואר שני ללקויות למידה במכללת סכנין מאת:רותה דנינו


מאת:רותה דנינו ראיון עם,
ד"ר היתאם טאהא, ראש התוכנית לתואר שני ללקויות למידה במכללת סכנין  להוראה וראש המעבדה הקוגניטיבית  לחקר הקריאה והלמידה:

תוכנית משרד החינוך להפחתת מספר האבחונים ללקויות למידה, על אף היתרון כי יערכו בתוך בית ספר, היא בעייתית משלוש סיבות עיקריות:

  1. התוכנית מתחילה מחטיבת הביניים וזונחת לחלוטין את הקשיים בהם יתקל התלמיד בבית הספר היסודי. כך יגיע לחטיבה עם תחושת חוסר מסוגלות עצמית ודימוי עצמי נמוך לגבי מיומנויות כתיבה, קריאה וחשבון.
  2. גישת משרד החינוך היא אמריקאית מיסודה- RTI-Response To Intervention: כלומר, התלמיד יאותר רק בסוף כיתה ז, לאחר שנה נוספת של כשלונות, ומבחנים ללא התאמות. הוא למעשה  יצטרך "להוכיח" למערכת את לקותו.
  3. האבחון יתבצע בשירות הפסיכולוגי החינוכי (שפ"ח), כלומר, אבחון פסיכולוגי אשר בוחן IQ. ספרות מחקרית ענפה הוכיחה כי על מנת לאבחן לקויות למידה יש צורך באבחון קוגנטיבי מעמיק, ולא פסיכולוגי. האבחון עצמו אמור להתבצע על ידי מומחים ללקויות למידה, ולא על ידי פסיכולוג אשר עבר קורס בנושא.


איך מבחינים בתלמידים לקויה למידה?

הכוונה היא איך מאתרים תלמידים בחשד ללקות למידה, כי קשה להבחין בין קשיי למידה שמקורם בליקויי למידה לעומת קשיי למידה על רקע אחר בלי העמקה ובחינת מכלול משתנים. אולם, השלב הראשון הנו איתור תלמידים העומדים "בחשד" גבוה ללקות למידה. כיום תהליך האיתור נשען על הצלבת מידע ממספר מקורות, כולל ציוני התלמיד לאורך שנים, מידע חינוכי והתנהגותי כאשר גם היום נעשה שימוש בכלים הבוחנים את התפקוד האקדמי (קריאה, כתיבה וחשבון) לצורך זיהוי ראשני של תלמידים אשר ביצועיהם נופלים באחוזונים הנמוכים של הביצוע הכיתתי או בהתאם לנורמת הגיל. כלים אלו ידועים ככלי "איתור" ראשוני. אולם, יש לציין ולהדגיש כי איתור הוא לא אבחון, כאשר קשיי למידה עלולים להיות תוצאה של גורמים שונים לכן, האיתור הנו השלב בו אנו מצביעים על הקבוצה שבחשד ללקות למידה. כמובן, השיטה שמציע משרד החינוך היום הנה שיטה הידועה בשם "התגובה להתערבות" כאשר הרעיון הנו שמתוך התלמידים שאותרו בשלב הראשוני כעומדים בחשד סביר שקשיי הלמידה שלהם ייוחסו ללקות למידה ישתלבו בתכנית התערבות בית ספרית המבוססת על תכנית הלמידים בקריאה, כתיבה וחשבון שבמהלכה יקבלו סיוע לימודי אינטנסיבי. מי שמצליח לסגור פערים ולהתקדם לאחר הסיוע האינטנסיבי תישלל עבורו האפשרות שקשייו נובעים מלקות למידה היות וכל הנראה קשייו היו תוצאה של קשיים אחרים אשר גרמו לפערים בינו לבין שאר עמיתיו בכיתה (כגון מצב משפחתי, רגשי, היעדרויות). לעומת זאת, מי שלא הגיב בדומה שלאר הקבוצה, אז החשד נהיה סביר מאד שקיימת לקות למידה החוסמת את התגובה וכאן יש לאבחן לעומק. לכן, לאבחון בסוף הדרך יגיעו אלה שלא הגיבו בצורה יעילה להתערבות.

מאיזה גיל אתם מאתרים את הבעיה?

מבחינה עקרונית, כאשר התלמיד לא מתקדם בקצב המצופה ברכישת מיומנויות הקריאה, הכתיבה והחשבון לפי המצופה בהשוואה לקבוצת הגיל שלו אז קיים חשד סביר שישנה בעיה אשר מחייבת התערבות. קרי, כבר בכיתה א' עם רכישת מיומנויות הייסוד ניתן להתחיל לאתר. כיום ישנן ערכות איתור בידי המורים לצורך איתור תלמידים מתקשים בקריאה ובחשבון בכיתה א'. לדעתי אפשר לזהות סימנים מקודמים גם כן אפילו לפני כיתה א'. כבר בגן ניתן לזהות סימנים כגון איטיות בקצב הלמידה, קשיים בלמידת שמות האותיות, שמות המספרים, מוסחות מרובה. יותר מזה, מחקרים שונים מצביעים על אוכלוסיות של ילדים העומדות בסיכון גבוהה להיות עם ליקויי למידה כגון ילדים הסובלים מאסטמה קשה! קבוצות אלו מחייבות התייחסות מוקדמת.

כמה אחוזי הצלחה אתה צופה באיתור 
הבעיה אצל התלמיד!
לדעתי, האיתור צריך להיות מוקדם בבית הספר היסודי ולא להמתין עם סחיבת הכישלונות עד לחט"ב.  ככל שמתערבים מוקדם ככל שסיכויי ההצלחה גבוהים יותר.

איפה בולטים קשיי לקויה למידה אצל התלמידים?
לקות למידה עלולה להתבטא בהעדר היעילות ברכישת מיומנויות אקדמיות, קרי, קריאה כתיבה חשבון ובהתאם הקשיים עלולים לבלוט במקצועות שונים. לדוגמה, קריאה הנה מיומנות ייסוד אשר באמצעותה אנו למודים מקצועות שונים כגון מדעים, היסטוריה וספרות.. לכן לקות קריאה עלולה לעכב את מיצוי הפוטנציאל האמתי של התלמיד בעת שהוא לומד מקצועות שונים הנשענים על יעילות הקריאה של התלמיד.

מאיפה הבעיה מתחילה וכמה תלמידים אתם
 מצליחים לאתר?
הבעיה מתחילה עם תחילת רכישת מיומנויות הלמידה האקדמיות. אולם, קבוצות מסוימות של לומדים ליקויי למידה עשויה לפתח יכולות פיצוי אשר יעזרו לה להתמודד עם קשיי הלמידה שהם תוצאה של הלקות עצמה ובהתאם אנחנו עלולים לא לאתרם בזמן הנכון. קבוצה כזו בדרך כלל מחוננת במודעות עצמית גבוהה לקשייה ולכן באפשרותה לסגל לעצמה אסטרטגיות חלופיות שבאמצעותם מצליחה לעקוף את קשייה.

האם אתם יכולים לאבחן את הבעיה בגני הילדים?
איתור מוקדם אפשרי, האבחון מתבסס על העמקה בבדיקת מיומנויות הלמידה שנרכשות בגיל בית הספר ולכן האבחון בדרך כלל מתבצע בעת רכישת מיומנויות הלמידה האקדמיות (קריאה, כתיבה וחשבון) בגיל בית הספר.



כמה הבית או החברה משפיעה על התלמיד?
ישנה השפעה גדולה של הסביבה המשפחתית והבית ספרית הן לטוב במידה והסיבה מאפשרת קבלת ההתאמות, הטיפול והמעקב הנדרש וההפך נכון. לא זאת בלבד, ההתמדה בטיפול ומתן טיפול אינטנסיבי הנם עיקרון חשוב בטיפוח מיומנויות הלמידה.

איזה תכנית אתה מציע?
התכנית נגזרת בדרך כלל לפי ממצאי האבחון האינדיבידואלי עבור כל ילד ובהתאם לפרופיל הקשיים שלו. יש לציין כי טיפול יעיל מתחיל באבחון יעיל. באבחון מעמיקים בבדיקת התפקודים הקוגניטיביים של הילד בכדי לזהות מקור הקשיים ברכישת מיומנויות הלמידה. בהתאם תכנית הטיפול נגזרת בהתאם לממצאי האבחון ובצורה התואמת את פרופיל הקשיים של התלמיד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה