יום שני, 11 בספטמבר 2017

דברי השרים כץ ובנט היום בכנס השנתי הבינלאומי ה-17 של המכון למדיניות נגד טרור בבינתחומי הרצליה. מאת:רותה דנינו


ישראל כץ: רה"מ צריך לדרוש מהנשיא 

טראמפ להקפיא, לשנות, או לבטל את הסכם

 הגרעין עם אירן, שלא יאפשר לה להתקדם

 לנשק גרעיני לעולם, כפי שהבטיח שיעשה

השר נפתלי בנט: לא קיבצנו את היהודים מכל קצות

 תבל לכאן כדי להפוך אותם למטרה גרעינית

השרים כץ ובנט דיברו היום בכנס השנתי הבינלאומי ה-17 של המכון למדיניות נגד טרור (ICT) בבינתחומי הרצליה. בנאומו חשף השר כץ כי אסד ואיראן מקדמים הסכם ארוך טווח שיעגן את נוכחותה הצבאית של איראן בסוריה, בדומה להסכם שנחתם בין אסד לרוסים. הוא הזהיר כי אם תימשך התבססות איראן בסוריה, עלולים להיבנות בסוריה בשנים הבאות נמל ימי, שדה תעופה ובסיסי צבא איראניים

שר התחבורה והשר לבטיחות בדרכים והשר לענייני מודיעין, ישראל כץ, אמר היום כי ביקורו הקרוב של רה"מ נתניהו בארה״ב הוא קריטי. "במיוחד על רקע המשבר הקוריאני" אמר כץ, "צריך ראש הממשלה לדרוש מהנשיא טראמפ להקפיא, לשנות, או לבטל את הסכם הגרעין עם אירן. הלקח מהמקרה הקוריאני הוא שהידברות ופשרות, במקום פעולה נחרצת, עם דיקטטורות שחותרות ופועלות להשיג יכולת גרעינית, מובילות בסוף לחציית הסף ולשינוי כללי המשחק.

"במתכונתו הנוכחית, ההסכם מגן למעשה על איראן כעת, ומוביל בוודאות לאיראן גרעינית בעתיד.
צריך לחייב את איראן לחתום על הסכם חדש, שלא יאפשר לה להתקדם לנשק גרעיני לעולם, כפי שהבטיח הנשיא טראמפ, ושיכסה גם את נושא הטילים וגם את איראן כתומכת טרור.
בנוסף, לנוכח האיום הגלום בהתבססותה הצבאית של איראן בסוריה, לישראל ולאזור כולו, ראש הממשלה צריך שלא לוותר על מעורבותה של ארה״ב לצד רוסיה בעיצוב עתידה של סוריה, למלא תפקיד אפקטיבי בכל הקשור לשמירה על אינטרס הביטחון הלאומי של ישראל בהסדרים ובמציאות המתגבשים בזירה זו, ולא להותיר למעשה את המגרש לאירן ושלוחותיה. על הממשל להבין שאת המערכה לבלימת איראן באזור צריך לנהל גם בסוריה. אם המגמות שמסתמנות עכשיו יימשכו, עלולים להיבנות בסוריה בשנים הבאות נמל ימי, שדה תעופה ובסיסי צבא איראניים.

"בימים אלה", גילה כץ, "מקודם הסכם ארוך טווח בין אסד לאיראן שיעגן את נוכחותה הצבאית של איראן בסוריה בדומה להסכם שנחתם בין אסד לרוסים. האיראנים עלולים לקדם לסוריה טילים מסוגים שונים, ובסוריה עלולים להתמקם דרך קבע כוח גדול ומצויד היטב של מיליציות שיעיות, בהיקף של עשרות אלפי לוחמים אפגנים, פקיסטאנים, עיראקים וסורים, שמטרתם לאיים ולהילחם בישראל. המשמעות היא חזית צפונית מול ישראל שתחייב אותנו בהקצאת משאבים ובתגבור כוחות גם מבלי שיירה כדור אחד או רקטה אחת.

"איראן תמנע לפי שעה מלהפר באופן בוטה את הסכם הגרעין, שמשחק לידיה בטווח הבינוני והארוך, תמשיך לתחזק ולפתח יכולות רלבנטיות בחסות ההסכם ותציב את העולם בפני עובדה מוגמרת בסיומו. למול התחזקותה של איראן מדינות האזור המאוימות ידרשו לשדרג את יכולותיהן הצבאיות לצורך הרתעה ולא יוכלו להרשות לעצמן להישאר מאחור היה ואירן תתגרה בהן. יתפתח מירוץ חימוש אזורי קונבנציונאלי ובלתי קונבנציונאלי, שגם יגדיל את סכנת הזליגה לארגוני טרור חוץ ותת מדינתיים בעתיד. לכן קראתי לראש הממשלה לעלות את הנושא הזה בנסיעתו החשובה לארה"ב. זה לא נושא שצריך להיות במחלוקת פוליטית, הפעם אין בחירות, אין ויכוח. כמו שאמר טראמפ, זה אחד ההסכמים הגרועים אי פעם". 

שר החינוך ויו"ר הבית היהודי נפתלי בנט אמר היום כי האיום החמור ביותר על ישראל היום הוא פיתוח יכולות גרעיניותו של אירן. "ההתגרענות של איראן היא הסכנה הקיומית היחידה המשמעותית על ישראל, בודאי יותר מחמאס ומחיזבאללה. וצריך להבין – איראן גרעינית זו לא מלחמה קרה של ארה״ב ורוסיה. ראשית כי מדובר בהנהגה דתית-קיצונית, שנית בשל הא-סימטריה בגודל, ודבר שלישית הוא האפקט של איראן גרעינית על החברה הישראלית שפוגע ברעיון הציונות. לא קיבצנו את היהודים מכל קצות תבל לכאן כדי להפוך אותם למטרה גרעינית.

"מרבית מדינות המערב שוגות כשהן מעלות על נס את איום דעאש, שהיא מטרד ואיום טקטי, אך לא סכנה קיומיות. ללא ספק יש לשים את האצבע על הנושא המרכזי והוא איראן. יש להפעיל את כל העוצמה הבינ״ל על ביטול ההסכם.

כאשר נשאל לגבי תפקודו של הקבינט בעת חירום ובעת צוק איתן, ענה בנט: " על פי חוק הקבינט הוא מקבל ההחלטות ומפקד הצבא. לא רה״מ ולא שר הביטחון הם מפקדי הצבא. לפני כשנה וחצי דרשתי מרה״מ שדרוג של איכות הקבינט ושדרוג מעמד המזכיר הצבאית ומכאן אני יכול לדווח – הקבינט שודרג דרמטית. כל יום אני מקבל מידע חם עם שליח. לגבי הירידה שלי לשטח בעת צוק איתן – לא רק שאני לא מתחרט כלל, אלא אני מתחרט שלא ירדתי יותר. כשר חינוך אני מבקר מדי שבוע בביקור פתע בתי ספר. זוהי האחריות שלנו לקבל את המידע הנכון ופעם אחר פעם הבאתי מידע לקבינט שלא קיבלנו דרך הצינורות. אין תחליף לירידה של הקברניטים לשטח".

המכון למדיניות נגד טרור (ICT) הוקם בשנת 1996 והוא חלק מבית ספר לאודר לממשל, דיפלומטיה ואסטרטגיה במרכז הבינתחומי הרצליה. המכון פועל לפיתוח מדיניות ציבורית חדשנית ביחס לבעיית הטרור העולמי, באמצעות מחקר יישומי של תופעת הטרור ודרכי ההתמודדות עמה. ICT שם לו למטרה לחקור את נושא ההתמודדות המוראלית–פסיכולוגית עם הטרור ולגבש המלצות, אשר מחד יצמצמו את האפקטיביות של אסטרטגית הטרור, ומאידך יסייעו בחיזוק כושר העמידה של הציבור אל מול תופעה זו. ייחודו של המכון בא לידי ביטוי, בין השאר, בשיטת המחקר שבה הוא נוקט – צוותי חשיבה מיוחדים של אנשים מדיסציפלינות מחקריות שונות מהעולם האקדמי והביטחוני.
הכנס הבינלאומי של המכון הוא הכנס המוביל בעולם
 בנושא של מדיניות נגד טרור. הוא מתקיים מדי שנה
 ב-11 בספטמבר, ומושך מאות חוקרים ובעלי תפקידים 
מכל העולם.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה