יום שבת, 16 בספטמבר 2017

ח״כ דיכטר בבינתחומי ביום השנה להסכמי אוסלו: אוסלו נכשל. הטרור הפלסטיני היום מהווה איום גדול משהיה לפני 1993. מאת:רותה דנינו


ח"כ אבי דיכטר בכנס המכון למדיניות 
נגד טרור (ICT) בבינתחומי:
עלינו להודות שאוסלו נכשל. הטרור הפלסטיני
 מאיים עלינו היום יותר מכפי שאיים בטרם
נחתמו ההסכמים!

"24 שנים לאחר חתימת הסכמי אוסלו, עלינו להודות: הסכם אוסלו נכשל. אנחנו יותר מאוימים היום מטרור פלסטיני ממה שהיינו לפני ההסכמים שנחתמו בספטמבר 1993''. כך אמר היום ח"כ אבי דיכטר, יו"ר ועדת החוץ והביטחון בכנסת, בכנס המכון למדיניות נגד טרור (ICT) במרכז הבינתחומי הרצליה.
ח"כ דיכטר הוסיף ואמר כי: ''כשמסתכלים אחורה על ההסכם הכי חשוב שנחתם באזורנו בין ישראל לרשות הפלסטינית, הרי שאנחנו, האמריקאים, האירופאים ומדינות ערב - כולנו ציפינו שזה יביא להפסקת האלימות ולהפסקת אש. ואם מישהו רוצה להתנהג אחרת הוא יטופל באמצעות כליאה והבאה למשפט בידי הרשות הפלסטינית. 24 שנים לאחר מכן, עלינו להודות: הסכם אוסלו נכשל. אין לנו הסכם אחר, אבל ההסכם נכשל להביא את הדברים הללו. אנחנו היום יותר מאוימים מטרור פלסטיני ממה שהיינו מאוימים לפני ספטמבר 1993. חשבנו שאנחנו הולכים לחתום על הסכם עם רשות פלסטינית אחת שיש לה נשק אחד לביטחון פנים וחוק אחד. אבל בעשר השנים האחרונות יש לנו שתי רשויות – אחת בעזה ואחת ברמאללה מאז יוני 2007. מוחמד עבאס נשיא הרשות הפלסטינית ביקר בפעם האחרונה בעזה, שם גרים 40 אחוז מהאוכלוסייה שלו – לפני יותר מעשר שנים''.
"כאשר הצדדים לא מסוגלים להסכים על מי הוא טרוריסט, אי אפשר לצפות פני עתיד. 24 שנים לאחר חתימת ההסכמים אנחנו מסתכלים לאחור ומבינים שלא תחת ערפאת ולא תחת אבו מאזן ישנו הסיכוי לנהל משא ומתן על הסכם שלום כל עוד שהמילה 'טרוריסט' משמעותה דבר אחד עבור הפלסטינים ודבר שונה לחלוטין עבור הישראלים, אירופה וארה"ב. המכשולים העיקריים להגעה להבנות בין ישראל לפלסטינים הינם התפיסה שלהם את הטרוריסט כגיבור והעובדה שהם התאהבו בסטטוס של פליטים".
"כשאנחנו מתמודדים היום עם החמאס, הג'יהאד הפלסטיני, דאע"ש ואחרים, הלקח הוא שיש להילחם בהם. אם לא תילחם בהם היום אתה תמצא עצמך נלחם בהם כשהם מאורגנים יותר ומחומשים יותר.  באזור הזה עלינו להיות חזקים אחרת לא נשרוד כאן כמדינה, אם לא נהיה חזקים איש לא יתייחס אלינו. על הבמה אנו לאט לאט רואים מי הוא השחקן המרכזי. הוא לא סוני, אלא שיעי והוא ממלא תפקיד מסוכן. לנו אסור לעשות טעויות מאחר וטעויות באזור שלנו משמעותן שניעלם".
המכון למדיניות נגד טרור (ICT) הוקם בשנת 1996 והוא חלק מבית ספר לאודר לממשל, דיפלומטיה ואסטרטגיה במרכז הבינתחומי הרצליה. המכון פועל לפיתוח מדיניות ציבורית חדשנית ביחס לבעיית הטרור העולמי, באמצעות מחקר יישומי של תופעת הטרור ודרכי ההתמודדות עמה. ICT שם לו למטרה לחקור את נושא ההתמודדות המוראלית–פסיכולוגית עם הטרור ולגבש המלצות, אשר מחד יצמצמו את האפקטיביות של אסטרטגית הטרור, ומאידך יסייעו בחיזוק כושר העמידה של הציבור אל מול תופעה זו. ייחודו של המכון בא לידי ביטוי, בין השאר, בשיטת המחקר שבה הוא נוקט – צוותי חשיבה מיוחדים של אנשים מדיסציפלינות מחקריות שונות מהעולם האקדמי והביטחוני.
הכנס הבינלאומי של המכון הוא הכנס המוביל בעולם בנושא של מדיניות נגד טרור. הוא מתקיים מדי שנה ב-11 בספטמבר, ומושך מאות חוקרים ובעלי תפקידים מכל העולם.

צילום: עופר עמרם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה