יום שבת, 30 בדצמבר 2017

כנס יחסי ישראל סין בבינתחומי הרצליה. מאת:רותה דנינו

עמוס גלעד: ישראל צריכה לעשות הכול 
 כדי לשכנע את הסינים לרסן 

את איראן ולמנוע ממנה
 יכולת גרעינית
היילין ויטי זינגר גלעד ופרושאור. צילום אורן שלו
Mr. Cai Weiming, בכיר 
משגרירות סין בישראל: במידה 
ותידרש לכך, סין תיקח חלק 
בתהליך השלום
מימין ויטי היילין פרושאור גלעד ושלו. צילום אורן שלו
השבוע קיים המכון למדיניות ואסטרטגיה (IPS) במרכז הבינתחומי הרצליה את הכנס השנתי בנושא יחסי ישראל-סין בשיתוף עםSIGNAL Sino-Israel Global Network & Academic Leadership והמועצה הישראלית ליחסי חוץ. הכנס עסק במשמעויות האסטרטגיות של עלייתה של סין כמעצמת-על בזירה הבינלאומית עבור ישראל.
בכנס השתתפו, בין היתר, בכירים סינים שהגיעו לישראל במיוחד, כדי לדון בחשיבותם של יחסי ישראל-סין לרגל 25 שנים לכינון היחסים הדיפלומטיים בין שתי המדינות.
אלוף (מיל') עמוס גלעד, ראש המכון למדיניות ואסטרטגיה בבינתחומי אמר באירוע כי "לישראל ולסין יש בסיס רגשי היסטורי והכרה הדדית באיכותן הנדירה של שתי המדינות. מה שחסר בעיניי הוא מעורבות גוברת של סין בהליכים שקורים במזרח התיכון. איראן עולה על נתיב של התעצמות ותנסה להסתמך על סיוע סיני. זה האיום המרכזי על ישראל ואנחנו צריכים לעשות הכול כדי לשכנע את הסינים לרסן את איראן ולא לאפשר לה להפוך למעצמה גרעינית. סין חייבת למנוע את זה מהם כי זה יחולל שינוי סדרי עולם ויצור על ישראל איום קיומי. גם בהקשר של צפון קוריאה יש לסין תפקיד של מעצמה מיצבת, ומוטלת עליה האחריות להשפיע על צפון קוריאה בכל דרך כדי שמה קרה לכאורה בסוריה לא יתרחש גם עם איראן".
מר רוברט זינגר, מנכ"ל וסגן נשיא של WJC, הקונגרס היהודי העולמי, בירך את באי הכנס ואמר כי "המועצה הישראלית ליחסי חוץ של הקונגרס היהודי פועלת לשמר ולחזק את הקשרים הדיפלומטיים והאסטרטגיים של ישראל וסין, במיוחד באווירה הבינלאומית הנוכחית. הקונגרס היהודי העולמי מודה לסין על האירוח שניתן ליהודים במרוצת השנים, בייחוד בתקופת מלחמת העולם השנייה, כאשר סיפקה סין מחסה ליהודים רבים שנמלטו מן המוות. ב-25 השנים האחרונות השתפרה מערכת היחסים בין סין לישראל פלאים, ושיתוף הפעולה בין שתי המדינות העניק לעולם פיתוחים טכנולוגיים מובילים. הקונגרס היהודי העולמי מחויב לשמירת יחסים אלו וחיזוקם בעתיד".
Mr. Cai Weiming דיפלומט בכיר משגרירות סין בישראל, אמר כי "הכנס עוזר להרחיב את האופק של יחסי ישראל-סין וליצור מכניזם פורה של הבנה הדדית והסכמית בין שתי המדינות. אני רוצה לציין את תפקיד סין במזרח התיכון, בו נמשיך לחתור לפיתוח ולשלום. באשר להסכם השלום בין ישראל לפלסטינים, סין, במידה ותידרש לכך, תיקח חלק בתהליך השלום. בשבוע שעבר אירחנו סמינר של פעילי שלום ישראליים ופלסטיניים בבייג'ינג, כאשר המשתתפים הגיעו לקונצנזוס שפתרון שתי המדינות הוא היחיד שיכול לפתור את הסוגיה".
Weiming   הוסיף כי "סין תמשיך לשחק תפקיד משמעותי במזרח התיכון. השנה אנו מציינים 25 שנה לכינון היחסים הדיפלומטיים בין ישראל לסין. יצרנו שותפות יזמית מדהימה וקיימנו הסכמי סחר חופשי. מספר התיירים הסיניים שמגיעים לישראל צמח משמעותית בשנה זו גם כן. אנו בטוחים כי ישראל, כמדינה יזמית, צעירה וחדשנית, יכולה לעזור לסין ויחדיו – נצעד לעבר עתיד בהיר יותר. לשיתוף הפעולה בין ישראל לסין אנו קוראים בשמו – ‘Win-Win’".
קאריס ויטי, מייסדת ומנכ"לית, SIGNAL, Sino-Israel Global Network & Academic Leadership אמרה: "המזרח התיכון באופן כללי הוא שוק וישראל מציעה בו את ה-Road Belt. אנו גשר יבשתי מהים האדום ועד הים התיכון. אם תתקיים יציבות אזורית, נוכל לשתף פעולה עם סין ומדינות אחרות לצורך שוק סחר חופשי כולל במזרח התיכון... סין מבינה את הצורך ביציבות לפני שהיא מתקדמת. בנושא האיראני, לסין אין אינטרס לתמוך בישראל שכן היא רוכשת אנרגיה מאיראן ומשקיעה בה מיליארדים. אולם, אם איראן תחווה איום קיומי ותשכנע את סין בכך – אני מאמינה שהאינטרס הסיני ישתנה והיא תסכים לנקוט בצעדים שהיא כרגע לא מעוניינת לנקוט בהם".
השגריר רון פרושאור, ראש מכון אבא אבן לדיפלומטיה בינלאומית בבינתחומי, אמר: "בראש סדר העדיפויות הסיני ישנם שלושה מרכיבים: אנרגיה, אנרגיה ואנרגיה. במזרח התיכון, לעומת זאת, הדגש הוא על היציבות. אנו חייבים לשנות את החשיבה הסינית אל מול ישראל – איך סין יכולה לסייע בייצוב האזור? דרך אחת הינה באמצעות עידוד התעסוקה אצל שכנותינו". באשר לאיום האיראני, אמר השגריר פרושאור כי "לוקח זמן להבין שכאשר מדברים עם הסינים על האיום האיראני – הם לא רואים איום. הם לא חושבים שהאיראנים יכולים לאיים עליהם".
פרופ' ייה היילין, מהמכון הלאומי לאסטרטגיה בינלאומית של האקדמיה הסינית למדעי החברה הבטיח כי מעבר לתחום האנרגיה, "תורגש נוכחות מתגברת של סין במזרח התיכון. אני לא חושב שישראל יכולה להפעיל לחץ על סין בסוגיה האיראנית, אפילו לסינים אין קלף חזק מספיק בכדי לכפות אותו על איראן. חשוב לציין כי רכישת אנרגיה איראנית בידי סין איננה יתרון, אלא נקודת חולשה ברורה שלנו".
עוד השתתפו באירוע: פרופ' אהרן שי, פרו-רקטור ומופקד הקתדרה לחקר מזרח אסיה ע"ש שאול נ' אייזנברג, אוניברסיטת תל אביב; ד"ר אריאל (אלי) לויטה; Prof. Huang Renwei, חוקר בכיר וסגן נשיא האקדמיה למדעי החברה בשנחאי, יועץ אקדמי בעבור מרכז סין & גלובליזציה;Prof. Yang Xihu, עמית במכון סין ללימודים בינלאומיים, סגן נשיא פורום Boao לאסיה.
פרופ' שי אמר כי "מה שאנו רואים זו חזרתה של סין לגדולתה. אנו מדברים היום על פריצה סינית מחודשת וניסיון חזרה לימים עברו. הפריצה של סין לזירה הגלובלית נעשתה על ידי הכוח העצום שלה ותרגומו לשפות חדשות: אסטרטגית, דיפלומטית וימית". ד"ר לויטה אמר כי "סין של ימינו היא בעלת רצון עז להיות חלק מהסדר העולמי – אבל בו בעת להגדיר מחדש את כללי המשחק. ניתן לראות זאת בהתחממות הגלובלית – ארה"ב זזה הצידה וסין לקחה על עצמה את הובלת המהלך נגד ההתחממות. סין באה לעצב מחדש את כללי המשחק ואומרת לעצמה – 'בואו ולא רק נהיה מחויבים לכללים הללו, אלא גם נוביל'".
Prof. Huang התייחס למעמדה של סין בעולם כיום ואמר ש"סין מעולם לא רצתה להיות במרכז הבמה הבינלאומית - זה נכפה עליה. בשנת 2008 חווה העולם משבר כלכלי בינלאומי עמוק ביותר ואיכשהו סין הפכה באותה השנה לכלכלה השנייה בגודלה בעולם. עם כל זה, סין עדיין לא מוכנה להנהיג את העולם. כיום, האמריקאים חוששים מלקבל את סין כמעצמה השנייה בגודלה בעולם. אך מנגד, העולם זקוק שיהיו מדינות שיקומו וייקחו על עצמן משימות לשיפור חיי בני האדם. העולם צריך טריליוני דולרים להשקעה בתשתיות – וסין שם בשביל לעשות זאת".

Prof. Yang נשאל לגבי האיום הצפון קוריאני, וענה ש"בין סין לצפון קוריאה יש אמנה שחודשה בשנת 1991. מטרת האמנה היא שמירה על השלום ועל שיתוף הפעולה בין המדינות. סין לעולם לא תכפה מלחמה, כיוון ששלום הוא מטרתנו העליונה. אולם, אם צפון קוריאה תתקוף את דרום קוריאה – סין לא תתערב בשל האמנה. בתרחיש הנגדי, אם דרום קוריאה תתקוף את צפון קוריאה – תגובתנו תהיה שונה לגמרי".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה